На 10 декември галерия „Париж“ ще представи за четвърти път самостоятелната изложба на вече известната скулпторка Изабел Немечек озаглавена „Игра“. Ще бъдат показани тридесет и шест керамични скулптури, като някои от тях са оригинално пригодени за закачане на стена с рамка.
Този път темата е играта. Ние като едни Homo ludens (Играещ човек) прекрасно разбираме колко е важна играта в нашия живот. Започваме да играем още с раждането си – несъзнателно и по съвсем естествен начин, но играта е от жизненоважно значение за физическото и психическото ни съзряване. Целият ни живот е игра – понякога по-проста, друг път по – виртуозна, но ние общуваме, забавляваме се, екзалтираме се именно от играта. Чрез нея подражаваме, имитираме, преструваме се, закачаме се, състезаваме се, маскираме се, ставаме други и това толкова ни харесва. Играта е ирационална и ни отделя в едно друго пространство, където тя тече, като така развива въображението ни, взаимоотношенията ни, чувствата ни. И именно този толкова творчески и импровизаторски процес Изабел Немечек ни показва в своите нови и специално направени за изложбата творби. Клоуни с карти за игра, шахматни дъски, топки за жонглиране, чекмеджета с играчки, фокусници, хвърчила, пеперуди, звезди, всичко има своите игрови измерения. И животът е красив, любопитен, изненадващ и вълнуващ именно заради играта в него.
Галерия „Париж“ приключва годината с тази прекрасна изложба и пожелава на всички свои почитатели, ценители и колекционери една нова успешна и щастлива 2025-та година изпълнена само с хубави и радостни игри!
ПРОЦЕСЪТ НА СЪЗДАВАНЕ НА КЕРАМИЧНИ ОБЕКТИ
Често ме питат за процеса на създаване на керамични фигури и обекти. Тук ще споделя моя начин на работа, без да използвам специфични термини и определения.
В миналото грънчарите са копаели глина от земята. Днес я купуваме в пакети от 10 кг от различни производители на глина. Те я добиват и обработват, за да създадат глини с различни характеристики.
Обикновено работя с бяла глина, рядко с червена.
Етап 1: РАБОТА ПО СКУЛПТУРИТЕ
Отрязвам парче глина и го омесвам добре. Използвам два основни метода за моделиране – за някои елементи разточвам плочи от глина с обикновена точилка. От тези плочи изрязвам различни елементи – дрехи и други части. Повечето от елементите изработвам с ръце, като натискам, щипя, добавям и отнемам материал. Това е най-трудната част за описание, защото процесът е много интуитивен. Свързвам частите (ръце, торс, глава и т.н.) с помощта на шликер – смес от глина и вода. За да работя върху детайлите на фигурата, изчаквам глината да изгуби част от влагата си. След като завърша скулптурата, я оставям да изсъхне напълно.
Този етап се нарича „зелено състояние“ (greenware), тъй като глината все още не е изпечена. След като изсъхне напълно, което отнема около два дни, започвам да почиствам ръбовете, да заглаждам повърхността с влажна гъба и фино да премахвам излишния материал със скалпел. Това се случва в „сухо състояние“ (bone dry).
В зависимост от размера на обекта, този етап отнема от половин до три дни. Ако идеята ми е да рисувам скулптурата с ангоби, това се прави преди първото изпичане. Ангобите са оцветени глинени каши. За разлика от глазурите, те са матови и пастелни на цвят. Използвам ги, когато искам да подчертая текстурата и формата на творбата.
Етап 2: ПЪРВО ИЗПИЧАНЕ
Много внимателно нареждам скулптурите в пещта – изсушената глина е изключително крехка и може лесно да се счупи. Понякога добавям вече глазираните работи, за да оптимизирам обема на пещта и да спестя време. Изпичането продължава цяла нощ (~8 часа) при температура 1065 градуса, а сутринта в ателието е доста топло. През зимата е прекрасно! Не мога да отворя пещта веднага, тъй като керамиката е още много гореща, а рязката температурна разлика би я напукала. Изчаквам около два дни, докато се охлади.
Етап 3: ГЛАЗИРАНЕ
След като извадя фигурите, започвам глазирането на неглазираните. Глазурите придават цвят и блясък на скулптурите. Нанасям ги с четка. При изпичане се случва химическа реакция – глазурата се разтапя и се свързва с повърхността на керамиката. Цветът на глазурата преди изпичане няма нищо общо с този след изпичане, когато става лъскав и наситен. Тази трансформация често е магическа!
Етап 4: ВТОРО ИЗПИЧАНЕ
Отново включвам пещта на 1060 градуса, за да се разтопи глазурата. След два дни охлаждане идва специалният момент – да отворя капака и да видя резултата. Винаги го очаквам с вълнение и нетърпение.
Целият цикъл – от идеята до финалното изпичане – отнема около 20 дни. За това време развих търпение и постоянство, за да видя завършения продукт.
Има още нещо магическо в процеса: ВДЪХНОВЕНИЕТО и КРЕАТИВНОСТТА. Те са подарък от Вселената!
Не става въпрос за време, правила, графици и етапи.
Любима моя мисъл на Брус Гарабранд е:
„Креативността не чака перфектния момент.
Тя създава свои перфектни моменти от обикновените.“
Изложба керамика „Игра“
10.12 – 24.12.2024
Галерия Париж
Посветих на тази изложба близо три месеца, а всяка творба в нея е създадена специално за този момент. Нарекох изложбата „Игра“, защото за мен творчеството е именно това – едно първично и спонтанно изразяване на душата. Когато работя с глината, се оставям на потока на вдъхновението, без да се ограничавам, и вярвам, че точно така се ражда най-искреното послание.
Докато глината е в ръцете ми, времето сякаш спира. Не мисля за усилията и търпението – те не тежат, защото творчеството ми носи лекотата и радостта на играта. Обичам да създавам – за мен това е като дишането, неизбежно и жизнено необходимо. Желая да споделям тази радост и да виждам как нечие сърце се стопля, докоснато от посланието, скрито в творбата ми.
Вярвам, че ако се потопим във философията на играта, ще станем по-свободни, по-интуитивни и по-човечни, а животът ни ще се изпълни с повече радост и лекота. Както казва Стивън Нахманович: „Играта ни позволява да се реорганизираме, да преоткрием себе си и способностите си, за да ги използваме по неочаквани начини. Най-мощната муза от всички е нашето собствено вътрешно дете.”
Всеки процес на създаване на керамична скулптура е неповторим, състоящ се от множество етапи, изпълнени с грижа и вдъхновение. Моят творчески процес е насочен към наивното, детското възприятие на света, което се вплита в играта на форми и текстури. Така преминава моето творческо пътешествие:
- Моделирането: Извайвам всяка форма ръчно, пресъздавайки емоции и идеи, разказ или послание, както го правят децата, когато създават свои собствени светове чрез игра. Това е най-интуитивната част от процеса, в която се раждат нови форми, подчинени на въображението, а не на логиката. Всеки детайл, текстура и композиция разказват история, която може да се промени и развие в процеса на работа. За да създам една творба от топка глина до завършена фигура, са ми необходими 2-3 дни, следва още толкова време съхнене на въздух. После правя ретуш – работата трябва да се почисти от ръбове, неравности и да се заглади.
- Изпичането: Глината преминава през първото изпичане при 850°C за около 6 часа, като я прави по-устойчива и готова за глазура. Ако реша да използвам ангоби, ги нанасям още преди първото изпичане. Процесът е изключително важен, защото всяка стъпка изисква внимание и прецизност.
- Глазура: Глазурата добавя цвят и живот на скулптурата. Това е магията на трансформацията, когато цветът, който нанасям, се променя напълно при печенето. Подборът на цветовете и техниките изискват търпение и експериментиране, за да се получи желаният ефект.
- Второ изпичане: Накрая, с последното изпичане на вече глазираните творби при 1065°C за около 8 часа, всяка скулптура придобива окончателния си вид – и вълнението от резултата е неповторимо. Това е моментът, в който усилията ми се възнаграждават, но и усещам магията на създаването.
Целият цикъл – от идеята до финалното изпичане – отнема около 20 дни. Макар че по природа не съм много търпелива, с времето се научих да проявявам търпение, за да извървя целия дълъг процес на трансформация на суровата глина до завършената скулптура. Този процес е пълен с изненади, и всяка творба е плод не само на умения, но и на въображение, отдаденост и любов към изкуството.